Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


40. Debreceni Jazznapok 2011

2011.09.04

40. Debreceni Jazznapok debreceni_jazznapok_2009-logo.jpg


2010. szeptember 1-4.


TEKINTSE MEG KÉPGALÉRIÁNKAT IDE KATTINTVA!

 debreceni-jazznapok-2011.09.02.-fotologo.jpg

 Dzsessz túladagolás

A negyvenedik Debreceni Jazznapokat négy napon át negyven koncerttel ünnepelte a cívisváros. Az ötlet jól hangzik a sok négyes miatt, de ha hozzátesszük, hogy egy időben olykor akár három koncert is zajlott (összesen öt helyszínen), s az első fellépők munka- és tanítási napokon 16 órakor kezdték, akkor bizony sejthető, hogy nem igazán jártak jól a műfaj szerelmesei, de egyes fellépők sem. Így bizony voltak nézővel alig rendelkező fellépések és teltházról se nagyon lehetett beszélni szinte egy koncerttel kapcsolatban sem. A gazdasági helyzet -és talán a negyven produkció- miatt a rengeteg fellépőből alig akadt nevesebb külföldi vendég, bár ez nem ment a színvonal rovására. A hazai dzsessz élvonalának zenészei amúgy is ritkán láthatók év közben a távol-keleti országrészben. De még csak a kevéske helyi, környékbeli dzsessz formáció se nagyon rendelkezik fellépési lehetőséggel, és tegyük hozzá, hogy - szégyenszemre - a város dzsesszfesztiválján sem kaptak lehetőséget. Leszámítva persze a házigazdának számító, az évtizedek alatt - így mostanában is - folyton megújuló Debrecen Jazz Group-ot (és a záró nap dzsessz matinéjának szereplőit), mely az idei rendezvénynek is megnyitója volt. A korai kezdés miatt sajnos őket sem sokan láthatták.

A koncertdömpingre -hozzám hasonlóan- bizonyára sokan készítettek menetrendet, az alapján, hogy az egy időben fellépők közül az előzetes tájékozódásuk alapján kit tartottak érdekesebbnek. Ez persze a helyszínen fel is borult, hisz egy-egy youtube videó, vagy ajánló szöveg csalóka lehetett, és a csúszások miatt is borulhatott olykor a menetrend. Az viszont nem tűnt rossz dolognak, hogy a vendéglátók idén nem árasztották el füsttel, zajos italozókkal a szabadtéri koncert helyszínét. Az is pozitív volt, hogy alkalomhoz illően, meghitt hangulatúvá varázsolták -foteles, asztali lámpás berendezéssel- a Kölcsey Központ kiállító- és báltermeit. Részemről elsőként a Párizsban tanuló Mózes Tamarát (Tamarazene) hallgattam először, aki kellemes, közvetlen modorával hangulatos életkép-dalaival örvendeztetett meg, miközben a billentyűkön is remekül kísérte magát, Horváth Dániel dobossal együtt. Sajnos ott kellett azonban hagynom a jó öreg Peter Lipa kedvéért, aki zenésztársaival a tőle megszokott színvonalat hozta remek énekével, finom, de dinamikus muzsikájával, de aztán rajta is túl kellett lépnem. Jacek Namyslowski kvintetjére már csak a neves szaxofonos apuka miatt is kíváncsiak lehettek a dzsesszkedvelők, bár ő harsonán játszik, s az apukához a zenekarból talán még külsőben is jobban hasonlított a szintén szaxofonos Lukasz Poprawski. Eközben voltak akik Micheller Myrtill énekét élvezhették, vagy a nagyteremben csendesen, magában zongorázgató Szakcsi Lakatos Bélát. Személy szerint rendesen leragadtam a kiállító teremben is, a ceglédi Bori Viktor és Szalay Gábor zongora–gitár duónál. Kiváló muzsikájuk a hatvanas évek legjobb zenéit idézte, Wes Montgomery és mások stílusában, enyhén blues-os, s rendesen dzsesszes hangulatával. Közben a lengyelek után cseh koncert következett egy emelettel fentebb, aminek a második felébe bekapcsolódva pozitív meglepetés ért, mivel a netről inkább kortárs zenei csapatra szímtottam. A Vertigo Quintet, melynek vezéregyénisége a csellós-énekes Dorota Barová volt, valóban kísérletező, de bátor, magával ragadó, olykor meditatív, olykor virtuóz kamara muzsikát produkált, free-jazz elemekkel. Eközben elszaladtam, s belekóstoltam az első osztrák, Peter Rom triójának koncertjébe, akikhez később Sütő Márton is csatlakozott. Muzsikájuk nem tűnt olyan átütő erejűnek, mint az előzetesen látott netes videó, de kellemes, meggyőző jazz-rockos hangulatot varázsoltak a MODEM előterébe. Nagyjából ez volt érvényes honfitársuk, a hasonló felállású Andy Manndorff triójára is, ahol Eichinger Tibor vendégeskedett, már lassan éjszakába nyúlóan. Ő előttük lépett még fel a nagyteremben az első nap fénypontja a Budapest Jazz Orchestra, mely kiváló, dinamikus, érces hangzásával jó hátteret adott a lenyűgöző technikájú, elszálltan és mégis elegánsan szólózó amerikai szaxofonos sztár vendégnek, Chris Potternek.

 

debreceni-jazznapok-2011.09.01.-120-chris-potter-es-a-budapest-jazz-orchestra.jpg


A második napon már az első fellépőt is sikerült elkapnom. Az Egri & Pluto Active Electric Basses formációban érdekes volt a bőgővel megszokott Egri Jánost basszusgitárral látni-hallani. Remekül brillíroztak, szólózgattak az amúgy kísérő hangszernek számító basszusgitárokon Horváth Pluto Józseffel, de érdemes megemlíteni az egyenrangú partnerként őket kísérő Balogh ikreket is (gitár-billentyű). A hangulatos kiállító teremben Kovács Linda nyűgözött le énekével, akit még nem volt szerencsém hallani. Meg is jegyeztem a mellettem ülő Kiss Mariannak, a helyi Chico Manada tehetséges ifjú énekesnőjének, hogy milyen jól énekel a hölgy. Ő erre csak szerényen annyit közölt, hogy két évig nála tanult a konziban… no comment. Hallgatván Winanad Gábor szárnyaló improvizációs tehetsége jutott eszembe, amit idehaza hölgyektől még nem sokat hallottam. A Fusio Group-ra épp csak egy pillantást vetettem, mivel egyik hazai kedvenc basszusgitárosomat Barabás Tamást vártam benne, de mivel úgy láttam más áll a poszton a nagyterem felé vettem az irányt ahol a Sárik Péter és Szirtes Edina Mókus által fémjelzett The New Soul Band fellépésének sajnos csak a záró akkordját láthattam. De ekkor már kezdődött is Luiza Zan koncertje a bálteremben. A szimpatikus és tehetséges román énekesnő és két kiváló hazai kísérője (Gyárfás István és Berkes Balázs) ezen a koncerten többet tett a román-magyar jó viszonyért mint a politikusok zöme, több éves munkával. Nekik köszönhetően lemaradtam az idei Fonogram díjas Fekete-Kovács Kornél koncertjéről, aki nem a díjazott lemez nagyzenekarával, hanem kvintettjével érkezett. De erre rátett az is, hogy közben kezdődött a Szakcsi Climate Change koncertje is, ahol a nagynevű zongorista olyan zenésztársakkal állt össze, mint Dresch Mihály, Balász Elemér és Barcza Horváth József. Ennél többet erről nem is igen kell mondani, alighanem a nap legelmélyültebb muzsikáját produkálták. A legkellemesebbet viszont Váczi Eszter és kvartettje, akik ebben a műfajban ritkán adódó, jó értelemben vett slágerekkel lepték meg legutóbbi lemezükön a közönséget, és ahogy hallhattuk így lesz ez most megjelenő újabb korongjukkal is. A MODEM udvarának füvében heverészve az új dalok is ugyanolyan jólestek. Közöttük épp csak bele tudtam hallgatni a Trio Acoustic koncertjébe, amin rendesebb körülmények között szintén többet időztem volna. Ennek a napnak a sztár vendége a spanyol születésű Chano Domínguez volt, aki a latin jazz minden területén otthonosan kezelte a zongorát, bár kétfős kísérete kissé szellősnek tűnt ehhez a fajta muzsikához. Ez persze nem azt jelenti, hogy a bőgős Felipe Cabrera és az ütős Inor Sotolongo ne lettek volna kiváló muzsikusok, de több muzsikussal talán átütőbben szóltak volna. A második napra a pontot Harcsa Veronika elektronikus projektje, a Bin Jip tette fel, bár a fesztivál hagyományos dzsesszhez szokott közönsége helyett inkább fiatalok hallgatták a MODEM belső udvarán.

A szombati nap már 15 órakor indult, s egy nyíregyházi utam miatt a nyitó Rozsnyói Péter triónak sajnos csak az elköszönését láthattam. Indultam is gyorsan a kiállító terembe, ahol a fesztivál ideje alatt látható Gyémánt László festőművész kiállításának hivatalos megnyitója kezdődött. Hangulatos ötletnek bizonyult, hogy a dzsessz témájú festmények kiállításának megnyitóján - rövid köszöntők közepette - Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint duója muzsikált, s a közönség eközben a helyszínen láthatta a festőművész zene ihletett alkotásának elkészültét. Persze a duó kellemes, olykor bravúrosan játékos muzsikája mindenkit másként érintett meg, így lehettek viták, hogy a sötét tónusú mű miként tükrözte vissza az előadást.

debreceni-jazznapok-2011.09.03.-031-harcsa-veronika---gyemant-balint-duo.jpg

Mindenesetre a kiállított képekhez nem férhetett kétség, remek hátteret, környezetet biztosítottak a eseménysorozatnak. A különleges produkció után épp csak bele tudtam kóstolni a Gayer Mátyás Trió koncertjébe, mely olyan meggyőző volt, hogy fel sem tűnt a dobos Hodek Dávid igen ifjú kora, amire csak a búcsúzásukkor csodálkoztam rá. Felületes képet kaptam a szabadtéren nyomuló Tóth Sándor Quintetről, ahol ott jártamkor épp Eichinger Tibor gitárszólója zengett, vagy Lukács Eszter (ének), Rieger Attila (gitár) kellemes duójáról. Mindezekről persze leginkább Harcsa Veronika tehetett, hisz duója után nem sokkal a nagyteremben kvartettjével mutatta be legújabb, magyar költők versei által ihletett albumát, amit szintén nem lehetett kihagyni. Az ifjú tehetség kiváló kísérői mellett drámai előadói képességéről is tanúbizonyságot tett. Hazai közönségének alighanem még jobban a szívébe lopta magát első magyar nyelvű anyagával. Mivel a produkció teljes mértékben lekötött, kimaradt az életemből Vasvári Pál Soul Six Band-je is, de szerencsére még elkaptam a Tzumo – Egri János – Mohay András Trió végét, és bizony aligha nem sajnálhatom az elejét, oly lehengerlő volt a produkció. Ugyan ez lehetett a helyzet az általam már rég óta Debrecenbe várt Kertész Erika koncertjével is, akit a világhálón valamivel bossza-novásabban ismertem meg, mint ahogy az utolsó néhány dalával most élőben is hallhattam. Mindezek közben lemaradtam a finn szaxofonos Pentti Lahti, és Süle László (zongora) nagytermi fellépéséről, de még a MODEM udvarán Subicz Gábor SG5 produkciójának izgalmas muzsikájának részletei is hozzájárultak ehhez. Maradtam volna itt is, de menni kellett a nagyterembe, ahol a fesztivál fénypontja várt minket.

debreceni-jazznapok-2011.09.03.-158-the-trio-of-oz-feat.-omar-hakim---rachel-z.jpg

Az Omar Hakim nevével fémjelzett The Trio of OZ másik két muzsikusa is meggyőző produkciót nyújtott, pedig az olasz bőgős Maurizio Rolli most lépett velük először színpadra. A három zenész profizmusa megkérdőjelezhetetlen volt, s alighanem a legnagyobb közönségsikert is ők érték el a fesztiválon, úgy létszámban, mint zajos tetszésnyilvánításban.

A vasárnapi zárás a fesztivál régi tradícióját folytatva dixieland matinéval indult, ahol a Debrecen Dixieland Jazz Band vendégeként Szakcsi is a zongorához ült néhány szám erejéig. A tűző nap elől a közönség zöme a távolabbi múzeum árnyékából követte az eseményeket.

debreceni-jazznapok-2011.09.04.-014-debrecen-dixieland-jazz-band-es-szakcsi.jpg

Egy ebédszünet után már a MODEM is vetett némi árnyékot, a Cívis Big Band Debrecen produkciója közben. Az ő műsorukat olyan vendégek színesítettek, mint Zana Zoltán, és Kollmann Gábor (szaxofon) a Budapest Jazz Orchestra-ból, vagy a Debrecenből számos neves produkcióba elkalandozott Tiba Sándor (dob), s a hét esztendős Wesser Patrik (dob). A sok kihagyott produkció miatti bánatomban vigaszként szolgált, hogy a tájékozatlanságomnak köszönhetően újnak mondható felfedezettemet, Kovács Lindát a Duna Autonómia esti műsorában a Rácz Krisztián Quartett énekesnőjeként ismét láthattam egy három évvel ezelőtti felvételről:

 

Sajna alighanem ilyen műsorokkal, felvételekkel kell a következő fesztiválig kibekkelni az errefelé egyre ritkábban megszólaló élő dzsesszmuzsika nélkül.

Héty Péter

AZ ELŐZETESEN KIADOTT MŰSOR:

szeptember 1. csütörtök

Kölcsey Központ
Nagyterem

19.30- 20.30 Szakcsi Lakatos Béla szólókoncertje
21.00- 22.30 Chris Potter (USA) és a Budapest Jazz Orchestra

Bálterem
17.00 - 18.00 Szabó Dániel Quintet
18.30 -19.30 Jacek Namyslowski Quintet (PL)
20.00 - 21.00 Vertigo Quintet + Dorota Barová (CZ)

Bényi Árpád terem
17.30 -18.30 Tamarazene
18.30 -19.30 Micheller Myrtill & Pintér Tibor
19.30 -20.30 Bori Viktor & Szalay Gábor

MODEM kert –Osztrák Jazz Est
20.30 - 21.30 Peter Rom Trio (A) & Sütő Márton
22.00 - 23.00 Andy Manndorff Trio (A) & Eichinger Tibor

Baltazár Dezső tér
16.00-17.00 Debrecen Jazz Group
17.30-18.30 Peter Lipa Band (SK)


szeptember 2. péntek

Kölcsey Központ
Nagyterem

18.00 -19.00 The New Soul Band
19.30 - 20.30 Szakcsi Climate Change
21.00 - 22.30 Chano Dominguez Trio



Bálterem
18.30 - 19.30 Luiza Zan (RO) – Gyárfás István – Berkes Balázs Trio
20.00 -21.00 Trio Acoustic

Bényi Árpád terem
17.00 -18.00 Kovács Linda & Orbán György
18.00 - 19.00 Thea Soti & Éder Ferenc
19.00 -20.00 Lakatos Ágnes & Csuhaj Barna Tibor

MODEM kert
20.30 - 21.30 Váczi Eszter és a Quartet
22.00 - 23.00 Bin-Jip
23.00-          DJ Zsuffa

Baltazár Dezső  tér
16.00 - 17.00 Egri & Pluto Active Electric Basses
17.30 - 18.30 Fusio Group
19.00 - 20.00 Fekete-Kovács Kornél Quintet

szeptember 3. szombat
Kölcsey Központ

Nagyterem
18.00 - 19.00 Harcsa Veronika Quartet
19.30 - 20.30 Pentti Lahti (F) – Süle László (H)
21.00 - 22.30 The Trio of OZ (USA)

Bálterem
17.00 - 18.00 Gayer Mátyás Trio
18.30 - 19.30 Tzumo – Egri János – Csörsz Zoltán Trió

Bényi Árpád terem
16.00 - 17.00 Harcsa Veronika & Gyémánt Bálint
17.30 - 18.30 Lukács Eszter & Rieger Attila
19.00 - 20.00 Kertész Erika & Rátonyi Róbert

MODEM kert
20.30 - 21.30 SG5
22.00 - 23.00 Singas
23.00-          DJ

Baltazár Dezső tér
15.00 - 16.00 Rozsnyói Péter Trió
16.30 - 17.30 Tóth Sándor Quintet
18.00 - 19.00 Vasvári Pál és a Soul Six


szeptember 4. vasárnap
Baltazár tér

11.00 - 12.30 Debrecen Dixieland Jazz Band
13.30 - 14.30 Cívis Big Band Debrecen + Tiba Sándor

 

Fellépők részletes listája: http://www.fonixinfo.hu/?menu=601&id=732

Jegyárak:

Nagyterem: napijegy: 2000 Ft; 3 napos bérlet: 5000 Ft

A Modem kert programja pénteken és szombaton 1000 Ft napijeggyel látogatható

Jegyek kaphatók:

Apolló mozi, Főnix Csarnok, Kölcsey Központ, Tourinform-iroda, www.interticket.hu

 

A mappában található képek előnézete 40. Debreceni Jazznapok 2011.09.01. (fotó: zen.e, jazzbarat)

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.